Volvoens side

Volvo 210 var min barndoms bil.

Den var forbindelsen til familien og ikke mindst til masser af oplevelser.

Når sædet var slået ned sov vi fint på hjemturen fra familien – og ikke et ord om børnesæder, seletvang og andet nymodens pjat

I dag er Volvoen stadig kendt af mange og jeg kommer ingen steder i den uden at ældre mænd skal fortælle de minder som vælter op fra glemslen ved synet.

Da vi begyndte at planlægge Offroad Nordjylland var det idemanden Jørgen Koldbæks tanke at jeg skulle køre Landrover – på tværs af alt lige som de gør det i Serengeti. Jeg fyldte ham og Per Jensen fra TV2/N Salto  i Volvoen og kørte en tur ud over marken og ind mellem fårene. Så var de solgt til den gamle skærgårdstraktor.

Siden har TY54501 tøffet sig vej gennem en masse jysk natur – stort set uden sygedage  og deltaget i mere end 40 TV programmer som fast firmabil.

På den varmeste og skønneste sommerdag i 2013 var jeg på Samsø i Volvoen for at indspille et afsnit af “Langt højere bjerge” da ladelampen begyndte at lyse foruroligende., Jeg drejede ind til Lars Ole som er den lokale mekaniker og forelagde ham problemet. Han samlede en hammer op fra det noget rodede værkstedsgulv mens jeg åbnede munden på Volvoen. Så stak han hovedet ( både hammerens og hans eget) ned i motorrummet og slog et slag på generatoren. Ladelampen slukkede, generatoren virkede og hammeren tabte hovedet!! Vi aftalte på stedet at reparationen kostede en tyver til et nyt hammerskaft. Hvor møder man mange herlige mennesker og gode historier på sin vej!!

 

Lidt fakta om Volvo 210:

konstrueret i 1943 til kørsel i den nye tid som måtte komme en dag.

Sat i produktion i 1950 dog kun som chassisramme. Små karrosserifabrikker byggede så bilen færdig som last og varevogn. Volvo lavede kun personvogne!!

Fra 1953 bygget færdig på Volvo og solgt som Volvo 445.

Fra 1959 peppet op med Amazonagtig indretning og nu solgt som Volvo 210.

Produceret indtil 1969 hvor den blev afløst af Volvo 145

I alt produceret i 97000 eksemplarer.

Min er fra 1962, det er den første årgang  med 4 trins gearkasse og selvfølgelig med B18 motor. den har kørt et uendeligt antal kilometer siden den startede sin tilværelse som direktørvogn, firmavogn og i weekenden privatbil på en maskinfabrik i Haslev. Den har været to gange nord for polarcirklen og to gange på Siciliens sydspids, den har kørt overalt imellem de nævnte yderpunkter i sol,regn og sne og jeg har aldrig holdt hånden over den i de 20 år jeg har ejet den.

Forældet teknik – ja men stadig i live….

Og her er lige et par reklamebilleder som eksempler på markedsføringen af Volvo som den ultimative frihed. Her kan du gøre alt det du drømmer om

Den første model var med delt frontrude og navnet pv445 – men det er samme konstruktion

En reklame fra den gang Beatles var sunde og tøserne hylede hysterisk for første gang